Loading

Gran Tarajal 4 t/m 15 november 2017

Fuerteventura

Image

Gran Tarajal 4 t/m 15 november 2017

Vlak voordat we aankomen in Gran Tarajal zie ik al een groot podium op het strand staan. Dat wordt feest! We roepen de havenmeester op en met een combinatie van Engels en gebrekkig Spaans wordt ons een ligplaats toegewezen. Voordat het feest komende vrijdag begint moeten er wel nog wat klussen gedaan worden. Onze boiler oftewel ellendig lekkend ding in de bakskist, is nu echt aan vervanging toe. Hij lekt zo erg dat we om de paar dagen een paar liter water onder de motor uit moeten halen. Gelukkig vinden we in de lokale watersportzaak een boiler met nagenoeg dezelfde aansluitingen. Na een dag van bloed, zweet maar zonder tranen zit de nieuwe boiler op zijn plek. Het ontluchten van het koelwatercircuit kost ons nog een paar uur extra maar dan werkt alles zoals het hoort en zijn er geen lekkages meer. Het puntje "boiler" wordt eindelijk afgestreept op de altijd aanwezige klussenlijst en we gaan verder met het volgende. 

Er zit een behoorlijke bonk ijs op het koelelement in onze koelkast en we vermoeden dat dit veroorzaakt wordt doordat de deksel niet goed afsluit. We plaatsen een tochtstrip in de rand en hopen dat dit ervoor zal zorgen dat er niet zo'n dikke laag ijs meer ontstaat. De tijd zal het leren...

Klus 3 is het lampje van ons kompas. Deze is stuk en moet vervangen worden want het is toch wel handig als je gedurende de nacht kunt zien wat het kompas aangeeft. Het lampje hebben we nog op voorraad in ons inmiddels behoorlijk uitgebreide onderdelenmagazijn en de klus is binnen een mum van tijd geklaard.

Mede doordat de Jan Water, Aliante en Shalom al druk zijn met de voorbereidingen voor de oversteek naar Kaapverdië en de Carieb,  begint het bij ons ook te kriebelen. Is dit de beroemde vertrekkersstress waar ik al zo veel over gelezen heb? Samen met Rik bekijk ik de klussenlijst waar maar geen einde aan lijkt te komen en maken we nieuwe lijstjes met spullen die we nog aan moeten schaffen. Hoeveel diesel nemen we mee? Wat als de stuurautomaat ermee ophoudt? Hoeveel drinkwater heeft een mens eigenlijk per dag nodig? Welke kaarten en pilots komen we nog tekort? Na een avondje samen brainstormen komt er enigszins orde in de chaos en ontstaat er een soort van plan. We hebben nog wel even de tijd om ons voor te bereiden maar willen er nu al mee beginnen zodat we niet op het laatste moment voor verrassingen komen te staan. 

Wat we inmiddels geleerd hebben is dat wanneer je spullen tegenkomt die je nog nodig hebt, deze maar beter direct aan kunt schaffen. Al veel te vaak hebben we tegen elkaar iets gezegd van "dat komen we op andere plekken ook nog wel tegen", of "dat duurt nog zo lang voordat we dat nodig hebben". In de praktijk zorgt deze manier van denken ervoor dat je op een later tijdstip uren aan het zoeken bent of iets helemaal niet meer kunt krijgen. De volgende dag gaan we meteen aan de slag en worden er nog een aantal jerrycans voor diesel en onze waterbesparende douche (lees; plantenspuit) gekocht. 

Na deze klussen is het tijd voor een beetje lol en plezier dus het komt goed uit dat vanavond het feest op het strand begint. We maken kennis met Koen en Iris van de Immaqa en met de Nederlandse vloot maken we er een mooi feestweekend van.

Helaas begint na het weekend het moment van afscheid nemen. Veel boten zullen eerder dan ons oversteken naar het Caribisch gebied. Hoewel we deze mensen naar verhouding nog niet zo lang kennen voelt het toch als een soort familie. We zwaaien de Panta Rhei, Jan Water en Aliante uit. De Shalom en Immaqa varen ook verder maar we zullen hen op Gran Canaria waarschijnlijk weer tegenkomen.

Dan zijn we ineens de enige Nederlanders maar dat duurt niet lang! De Fastus die we in Marokko al kort hebben leren kennen komt binnenvaren en onder het genot van een drankje leren we Monique en John beter kennen.

We blijven nog een paar dagen in Gran Tarajal omdat we nog niet verder kunnen naar Las Palmas op Gran Canaria. De haven is namelijk vol in verband met de ARC (Atlantic Rally for Cruisers) en ook op de ankerplek is het erg druk. Meer dan 200 schepen steken vanuit Las Palmas tegelijk de Atlantische Oceaan over. We wachten rustig af en maken een mooie wandeling door de bergen waar we nog een gekke geit tegenkomen.