Isla Grande, Islas del Rosario 11 t/m 15 januari 2019

Na een tijdje in grote steden te hebben gelegen is het heerlijk om het anker bij een eiland voor een mooi strand in helder blauw water te zien zakken. Ik wordt er meteen blij van en spring in het water. Rik volgt niet veel later en samen maken we het onderwaterschip schoon.

Op het eiland zijn aan het water een heel aantal resorts te vinden maar op de app maps.me vinden we kleine wandelpaadjes die erom vragen ontdekt te worden door de Incentive bemanning. Wanneer we de dinghy vastleggen bij een van de resorts is het even zoeken naar het begin van het pad dat we van tevoren bekeken hadden. We lopen langs het water en moeten langs de buitenmuur van het resort om het paadje te bereiken.

Uiteindelijk blijkt het een super leuke wandeling. Geen verharde wegen of auto’s en opvallend is dat alle paden keurig bijgehouden worden. Onderweg zien we letterlijk en figuurlijk de andere kant van de resorts. Eenvoudige woningen met weinig luxe en wat kleine winkeltjes aan huis, papegaaien, loslopende varkens en ezels.

restaurant buiten de resorts

Loslopend varkentje

Dorpsplein met ezel

De lokale discotheek

Met een heuse geluidsinstallatie

Om tien uur ’s ochtends stoppen we voor een colaatje bij een van de kleine winkeltjes. Naast ons zit een groepje mannen druk te discussiëren en zo nu en dan barsten ze in lachen uit. Onder de stoelen ligt al een mooie verzameling lege bierblikjes die klaarblijkelijk voor genoeg gespreksstof heeft gezorgd. Natuurlijk hoop je dat dit niet de dagelijkse gang van zaken is voor deze heren maar we vermoeden het tegendeel. Als wij onze frisdrank op hebben lopen we terug naar de dinghy.

’s Avonds komen we met een aantal boten van de Suzie Too Rally bij elkaar in de bar van het nabijgelegen resort. Wat een contrast met hetgeen we vanmorgen gezien hebben aan “de andere kant van de muur”. Het is wel erg gezellig en we mogen gebruik maken van het zwembad.

Het zwembad bij het resort

Sundowner met Mora en Pimentao

De volgende dag gaan we met snorkels en duikbrillen terug naar de aanlegplaats voor de dinghy’s. Gisteren is de propellor van de buitenboordmotor van Sisu verdwenen en een heel team gaat op zoek naar de verloren schat. Na een uurtje moeten we helaas de hoop opgeven. De propellor is naar Neptunus en Terry zal op zoek moeten naar een vervanger. Uiteindelijk heeft iemand nog een reserve motortje wat uitgeleend wordt en dient als tijdelijke oplossing.

Monica van zeilboot Mora komt ’s middags langs op haar paddleboard. Ralph komt er met de dinghy achteraan en we maken een praatje aan boord. Ik had Monica al gevraagd of ik het paddleboard een keer uit mocht proberen. Ze heeft het nu gebracht zodat ik vandaag een beetje kan oefenen. Eerst op de knieën op het board maar als snel lukt het om rechtop te staan zonder om te kiepen in het water. Ik vind het erg leuk om te doen en de omstandigheden zijn perfect. Er zijn weinig golven en qua wind is het ook heel rustig. Na een paar dagen genieten op deze rustige plek trekken we het anker omhoog en zetten we samen met zeilboot Pimentao koers naar Tintipan.