Terre de Haut 24 en 25 april 2018

Iles des Saintes

Terre de Haut is een klein eilandje dat deel uitmaakt van Îles des Saintes ten zuiden van Guadeloupe. Het is een toeristisch maar pittoresk plaatsje.

We wandelen een rondje en komen uit bij een strand aan de windward kant. Het stinkt hier verschrikkelijk door al het zeewier dat aangespoeld is dus we lopen snel door. Het is ons al vaker tijdens deze reis opgevallen dat er ontzettend veel zeewier in het water drijft. Iets verderop zien we een man met een hark het zeewier uit het water halen. Hij vertelt ons dat er ieder jaar zo veel wier aanspoelt. Het is een behoorlijke klus om de baai en het strand schoon te houden.

Bij terugkomst op de boot zien we dat ook de May in de baai ligt. We hebben Sean en Pauline voor het eerst ontmoet tijdens de beruchte Pays barbecue. Dit heeft ervoor gezorgd dat we ons hier opnieuw aan elkaar voorstellen want door de rumpunch hebben we elkaars namen niet kunnen onthouden. ’s Avonds gaan we samen een hapje eten aan de kant en het wordt een leuke avond met lekker eten.

De volgende ochtend zit ik buiten met een kopje koffie wanneer ik zie dat er achter ons een zwaar beschadigd zeiljacht zonder mast aan een mooring ligt. Ze zijn afgelopen nacht aangekomen en ik vraag me af wat er gebeurd is. Rik vermoed dat het wel in orde is maar omdat ze ’s nachts binnen zijn gekomen vragen we ons af of ze misschien hulp nodig hebben. We stappen in de dinghy en varen er naartoe.

Gelukkig blijkt alles in orde. Het gezin aan boord heeft het schip zo gekocht in Sint Maarten. Tijdens orkaan Irma is het zwaar beschadigd geraakt en daarna te koop gezet. Deze mensen zijn van plan om ermee naar Trinidad te varen en het op te knappen.

Morgen gaan wij een stukje verder naar de haven van Rivière Sens zodat we weer eens lekker schoon schip kunnen maken en kunnen genieten van een echte douche! Sinds Waterland in Suriname (zo’n 3 maanden geleden) hebben we niet meer in een haven gelegen.