Francisky 8 t/m 10 juni 2018

Vriendelijke Venezuelanen en Visavonturen

Oké daar gaan we dan, ik sta voor op de punt en Rik staat aan het roer. We vinden het allebei best wel spannend om op de ankerplek bij het eilandje Francisky te komen. Er is maar een smalle doorgang die diep genoeg is voor ons om doorheen te varen. De kaarten van dit gebied zijn niet betrouwbaar waardoor we onze eerste poging eyeball navigation mogen doen. Ik kijk naar de kleuren van het water en geef Rik aanwijzingen welke kant hij op moet sturen. Rik besluit voor deze keer de aanwijzigen van een vrouw op te volgen en na een zenuwslopende tien minuten laten we ons anker zakken en geven we elkaar een high-five; missie geslaagd.

Tot onze verbazing zien we ’s ochtends een aantal flinke motorboten voor anker liggen. De gedachte dat we hier alleen zouden liggen is dus helemaal niet juist. Het blijkt dat enkele welvarende Venezuelanen Francisky uitkiezen om een weekendje weg te vieren. Laat ons nu toevallig in het weekend deze plek bezoeken en zo ontmoeten we op het strand de familie van Margarita en Gustavo.

Gustavo junior viert zijn verjaardag en voor deze gelegenheid zijn ze met de motorboot vanuit het vasteland van Venezuela deze kant op gekomen om feest te vieren. We worden uitgenodigd voor een drankje op het strand en mogen aanschuiven bij de barbecue. De biertjes die we meegebracht hebben mogen absoluut niet uit de tas gehaald worden. We zijn te gast en worden behoorlijk verwend met allerlei hapjes en drankjes. Zo wil de familie de gastvrijheid van de Venezuelanen tonen.

Het feest gaat verder in het gehuurde huis om de hoek.

Wanneer we ook nog uitgenodigd worden om de volgende dag met het “visbootje” (met 300 pk) mee te gaan verschijnt er een grote glimlach op mijn gezicht. Vissen is iets meer mijn ding dan Rik zijn ding maar Rik knikt instemmend waarna ik hem een dikke zoen geef.

Voor de verandering ben ik de volgende ochtend eens als eerste wakker (normaal houd ik wel van uitslapen) en wek Rik met de melding dat de koffie klaar staat. Niet veel later vliegen we met hoge snelheid over het water naar het buitenrif waar de grote vissen zouden moeten zitten.

Meneer Gustavo vaart zelf maar heeft 3 mannen aan boord die ons helpen met vissen. De hengels worden klaargemaakt, het aas wordt voorbereid en vastgemaakt aan de lijnen en dan is het wachten…we hoeven zelf eigenlijk niets te doen.

Niet veel later hebben we beet en wordt de hengel aan mij overgedragen. Met een harnas om waar de hengel in past wordt ik gevraagd om achter een steun te gaan staan en begin de lijn binnen te draaien. Ik voel me net als de tonijnvissers op discovery channel maar het blijkt uiteindelijk een barracuda te zijn in plaats van een tonijn. Desalniettemin een mooie vangst en wederom een glimlach op mijn gezicht. De mannen halen de vis voor me van de haak en leggen hem op ijs. Dit is apart, vissen zonder vieze handen!

Fish on!!!

De vangst is binnen

We vangen in totaal 6 barracuda’s waarvan Rik natuurlijk weer de grootste binnenhaalt. Heel bijzonder om een keer op deze manier te kunnen vissen. Toch heeft mijn simpele handlijntje achter onze eigen Incentive ook zijn charme hoewel ik dan wel zelf het vuile werk op mag knappen.

Na het visavontuur maken we nog een mooie wandeling over de stranden van Francisky en ik ga erop uit met de kayak van de Innamorata. Het water is zo helder dat het lijkt alsof je zweeft!

Een gezamelijke sundowner met de Innamorata sluit ons bezoek aan Francisky af. Op naar het volgende eiland, waar we verrassend genoeg weer niet de enigen zijn en we ook nog eens in het Nederlands aangesproken worden!