Falmouth 14 t/m 20 augustus 2017

laatste stop voor de oversteek van de golf van Biskaje

Om 6 uur 's ochtends gaan de lijnen los en vertrekken we vanuit Dartmouth naar Falmouth. We kunnen mooi zeilen maar het is niet erg warm en het regent. Opeens zien we een aantal vinnen vlak voor de boot! We krijgen voor de eerste keer bezoek van een aantal dolfijnen die voor de boeg uit springen en een mooie show verzorgen. Dit zorgt ervoor dat we de regen snel vergeten en allebei met een brede glimlach in de kuip zitten.

De tocht verloopt vlotjes maar vlak voor de haveningang van Falmouth begint het natuurlijk weer heel hard te regenen. We leggen aan bij de tanksteiger en gooien zodra het een beetje droog is de tank vol diesel. Dat is al 1 puntje wat van ons voorbereidingslijstje voor de golf van Biskaje afgestreept kan worden. We besluiten om niet voor anker te gaan maar te kiezen voor een plekje in de haven. Er moeten nog een heleboel spullen aan boord gesleept worden en dan is het toch wel handig als je gewoon aan een steiger ligt.

Falmouth is een leuke stad met veel gezellige restaurantjes en pubs. Een wandeling naar Pendennis Point is zeker de moeite waard.

Iedere dag houden we de weersvoorspellingen goed in de gaten maar het lijkt erop dat we toch nog een paar dagen moeten wachten om aan de oversteek te beginnen. Ik ben best wel gespannen omdat dit de eerste meerdaagse zeiltocht wordt, en wil me goed voorbereiden. We vullen de grabbag (een tas die je meeneemt in het reddingsvlot in geval van nood), de motor wordt nagekeken, de navigatieverlichting wordt gecontroleerd, de kaarten worden klaargelegd, er worden extra jerrycans diesel aan boord gehesen en ga zo maar door. Ik sleep ladingen water, frisdrank, blikvoer en andere houdbare etenswaren aan boord totdat Rik er bijna gek van wordt. Het wordt nu toch echt tijd om "de sprong" te gaan wagen.

Uiteindelijk lijkt maandag 21 augustus een goed moment om aan de oversteek te beginnen. Het ziet er naar uit dat er misschien wat te weinig wind zal zijn, maar dat is altijd beter dan te veel wind. Ik zet liever de motor bij dan dat we in een storm terecht komen. Het plan is om in 1 keer vanuit Falmouth naar La Coruna in Spanje te zeilen; een tocht van 430 mijl (zo'n 800 kilometer). Mocht het onderweg niet goed gaan dan hebben we Ouessant of Brest als mogelijkheid voor een tussenstop. Zodra we daar voorbij zijn is er geen weg meer terug en zullen we door moeten.

Zondagavond gaan we nog lekker uit eten met z'n tweeën en gaan vroeg te kooi zodat we morgenvroeg fit aan ons volgende avontuur kunnen beginnen.