Raiatea 21 februari t/m 11 maart 2021

Naar verluidt vormde Raiatea ooit het religieuze centrum van Polynesië. Het bekendste oriëntatiepunt op het eiland is “Marae” Taputapuatea. Een marae is een religieuze, culturele en politieke ontmoetingsplaats. In de Society eilanden hebben de marae over het algemeen een vierkante geplaveide binnenplaats met aan één kant een rechthoekig platform genoemd Ahu.

Taputapuatea gezien vanaf de top van de berg

Marae Taputapuatea van dichterbij

Sanne bij de Ahu van Taputapuatea

Taputapuatea ligt in het hart van de Polynesische driehoek; een gebied met ontelbare eilanden tussen Hawai'i, Paaseiland en Nieuw Zeeland.

We varen door de heilige Te-Ava-Mo'a pas in het rif naar binnen. Dit is de heilige ceremoniële poort waardoor jonge afstammelingen in hun kano's met twee rompen de zee op gingen of terugkeerden naar huis. Deze heilige poort zou bewaakt worden door de grote mythische octopus Tumu-Ra'i-Fenua. Gelukkig laat hij ons tijdens onze doorvaart door de heilige pas met rust.

We bezoeken de marae Taputapuatea vanuit Baie Opoa en maken een aantal prachtige wandelingen in de groene bergachtige omgeving.

Incentive in de verte aan de mooring in Baie Opoa

Het bergachtige landschap van Raiatea. Het is een genot om hier te wandelen

Kleurrijke bloemenpracht langs de weg

Bootjes worden door aan de grote ijzeren wielen te draaien uit het water getakeld als er niet mee gevaren wordt

Een kerk op Raiatea

Langs de weg zijn ook veel fruitbomen te vinden. Lokale bewoners hebben vaak een tafel buiten staan waar vers fruit en groenten uit eigen tuin worden verkocht.

Avocado

Bananen

Broodvrucht

Ramboetan

Raiatea heeft een aantal mooie baaien maar ankeren is soms lastig. Het is tot vlak bij de kant erg diep. Dan volgt een steile wand en is het opeens zelfs te ondiep om te kunnen varen, laat staan om te kunnen ankeren. Op een aantal plaatsen liggen moorings die dit probleem oplossen.

Vanuit Baie Vairahi wandelen we naar de drie watervallen. En in Baie Faaroa gaan we op dinghy excursie op de rivier en bezoeken de botanische tuin.

start van de wandeling naar de drie watervallen

We moeten diverse keren een rivier oversteken om het pad verder te kunnen volgen

De paden zijn niet overal even gemakkelijk begaanbaar maar de natuur is prachtig

En opeens staan we midden in een groot bamboebos

De eerste watervallen

Naarmate we hoger klimmen wordt het steeds mooier

Het laatste stukje klimmen naar de derde waterval

De grootse en hoogste waterval van de drie

Rik nog even een douche voordat we aan de terugweg beginnen

Botanische tuin foto 1

Botanische tuin foto 2

Sanne is vandaag kapitein tijdens de dinghy expeditie

Met de dinghy op de rivier

We varen nog een keer naar het zuiden van het eiland om te genieten van witte stranden en blauw water waar we heerlijk kunnen zwemmen. Hier nemen we met een barbecue op het strand afscheid van onze vrienden van de Zouterik. We kwamen elkaar voor het eerst tegen toen we net uit het Panama kanaal kwamen en voor anker lagen bij Panama City. We zaten samen in lockdown op de Perlas eilanden en staken samen over naar Polynesië. Hier op Raiatea gaan onze wegen uit elkaar. De Zouterik zet koers naar Hawai'i en vervolgens Alaska. Wij gaan verder west naar Fiji en hopelijk Nieuw Zeeland. Afscheid nemen is nooit leuk maar hoort ook bij het zeilersleven. Na wat afscheidscadeautjes en een knuffel zwaaien we onze vrienden uit. We komen elkaar vast ergens wel weer een keer tegen.

Incentive onderweg naar de zuidelijke baai

We zijn nu al een tijdje op Raiatea en de kastjes met eten en drinken raken langzaamaan leeg. We gaan daarom naar Uturoa, het grootste dorp op Raiatea waar de supermarkten te vinden zijn.

Ondanks de waarschuwingen dat er wel eens wat gestolen wordt leggen we aan bij de kade langs het tankstation. Ankeren is ook hier weer lastig of erg ver weg van het dorp waardoor we een lange (en door de golven vaak natte) dinghyrit zouden moeten maken. Daar hebben we geen zin in dus we knopen vast aan de kade en sluiten de boot voor de verandering goed af voordat we aan wal gaan.

Incentive aan de kade in Uturoa

Voordat we onze voorraad inslaan lopen we voorbij een vaccinatiecentrum en informeren naar de mogelijkheid om ons Covid vaccin te krijgen. Tot onze grote verbazing vertelt een vriendelijke vrouw ons dat we hiervoor een afspraak kunnen maken en dat we de volgende ochtend om acht uur al langs kunnen komen. Dit hadden we niet verwacht en we laten onze afspraak direct noteren.

Als zeilers hopen we natuurlijk net als veel anderen dat de grenzen zo snel mogelijk weer open gaan en we onze reis kunnen vervolgen. Hopelijk draagt de vaccinatie daaraan bij.

Na onze eerste vaccinatie besluiten we verder te varen naar het eiland Tahaa dat binnen hetzelfde rif als Raiatea ligt. Hier zullen we blijven tot we aan de beurt zijn voor onze tweede prik.